Autoimmune sygdomme

Forebyg og lindre autoimmune sygdomme ved hjælp af omega-3

Resumé af artikel af lægen Volker Schmiedel

Autoimmun portalen offentliggjorde for nylig artiklen “Kan du “svømme væk” fra autoimmune sygdomme med fisk? (Omega-6/3)” (original titel: „Kann man Autoimmunkrankheiten mit Fischen „davonschwimmen“? (Omega-6/3)“). I denne artikel forklarer lægen Volker Schmiedel, hvorfor vores nuværende kost fremmer udviklingen af autoimmune sygdomme, og hvordan relaterede lidelser kan lindres ved at indtage omega-3 fedtsyrer. Vi har opsummeret artiklens indhold til dig nedenfor.

I to til tre generationer har flere og flere mennesker lidt af autoimmune sygdomme som reumatisme, multipel sklerose, astma eller neurodermitis. Årsagen til alle disse sygdomme er en overreaktion fra immunsystemet, som fejlagtigt angriber ikke kun fjendtlige vira og bakterier, men også leddene, huden og andre organer. Dette kan sandsynligvis spores tilbage til kosten generelt, men især til den udbredte mangel på omega-3-fedtsyrer.

Vores forfædres kost

Vores forfædre i stenalderen spiste primært frugt, græs, urter og fisk. Kød var derimod sjældent på menuen. Dengang indeholdt kødet flere omega-3-fedtsyrer end det kød fra fabrikslandbrug i dag, som nu indeholder betydeligt flere omega-6-fedtsyrer på grund af den høje andel sojamel i det anvendte kvægfoder.

På grund af denne kost havde vores forfædres kroppe et omega-6/3-forhold på omkring 1:1. Denne rigelige tilførsel af omega-3 gav et fremragende grundlag for hjernens udvikling og bidrog således sandsynligvis i høj grad til udviklingen af Homo sapiens.

Det optimale forhold mellem omega-6 og omega-3

En høj andel af omega-6-fedtsyrer i kosten udløser inflammatoriske reaktioner i kroppen og er dermed ansvarlig for udviklingen af mange autoimmune sygdomme. Omega-3 har derimod en antiinflammatorisk virkning. Derfor er et afbalanceret forhold mellem omega-6 og omega-3 af stor betydning for sundheden.

Med henblik på at forebygge visse autoimmune sygdomme anbefales et omega-6/3-forhold på 5:1 eller endnu bedre 3:1. Hvis der allerede er en sygdom, der skal helbredes eller lindres, bør forholdet være under 2,5:1. Kun på dette niveau kan inflammation undgås, og autoimmune sygdomme som f.eks. gigt kan forebygges eller lindres.

Bevis for effektiviteten af omega-3

Forskellige undersøgelser af brugen af omega-3-fedtsyrer i forbindelse med reumatiske sygdomme har hidtil vist følgende:

  • Reumatiske sygdomme kan forebygges ved en tilstrækkelig tilførsel af omega-3. Bare 1-3 portioner fisk om ugen er tilstrækkeligt til at reducere risikoen for at udvikle gigt med 20-24 %.
  • Symptomerne forbedres med et højt indtag af omega-3. Et dagligt indtag af mere end 3 g omega-3 over en periode på mindst 3 måneder reducerer de typiske symptomer som morgenstivhed, hævelse af leddene og leddysfunktion.
  • Ved hjælp af omega-3 kan man spare på konventionel medicin og dermed minimere bivirkningerne.

Den korrekte dosering af omega-3 og en tilstrækkelig varighed af brugen er forudsætninger for succes.

Især ved reumatiske sygdomme mærker man ikke den store effekt ved indtagelse af omega-3 efter få dage, men som regel først ved kontinuerlig indtagelse over flere måneder. Desuden er “mini-doser” på 1-3 kapsler simpelthen ikke nok.

For at opnå en positiv effekt er det nødvendigt med en daglig dosis på mindst 2 g EPA/DHA (dvs. de marine omega-fedtsyrer fra fisk eller alger). Det svarer nogenlunde til 1 spiseskefuld fiskeolie, 1 teskefuld algeolie eller 15 konventionelle fiskeoliekapsler (eller 5 koncentrerede kapsler syntetisk fiskeolie, som ikke længere er naturlig). I tilfælde af et meget dårligt omega-6/3-forhold kan det også være nødvendigt med dobbelt så meget omega-3.

Kvaliteten af omega-3-præparatet er også afgørende.

Mange præparater (især kapsler) er allerede harskede, når de købes. Når du køber et nyt produkt, skal du derfor først bide i en af kapslerne. Hvis den smager stærkt af fisk (det er kun fisk, der allerede er blevet dårlig, der smager af fisk), er det et tegn på dårlig kvalitet, fordi olien allerede er blevet harsk. I så fald skal kapslerne kasseres direkte.

På grund af den toksikologiske belastning af havfisk anbefales det ikke længere at spise fisk mere end en eller to gange om ugen. For det daglige indtag af omega-3 er det derfor nødvendigt at supplere det med en fiskeolie eller algeolie, der er renset for skadelige stoffer.

Desværre har rent vegetabilske omega-3-olier som f.eks. hørfrøolie ikke de samme antiinflammatoriske egenskaber som de marine omega-3-fedtsyrer fra fisk og alger, selv om det gentagne gange er blevet påstået. Hørfrøolie bør derfor hellere indtages samtidig med, men på ingen måde i stedet for fiske- eller algeolie.

I begyndelsen af en omega-3-behandling bør der foretages en fedtsyreanalyse.

Dette bestemmer forholdet mellem omega-6 og omega-3 i kroppen. Den gennemsnitlige værdi i befolkningen i dag er 10:1, men i tilfælde af en autoimmun sygdom er forholdet ofte 15:1 eller endog langt over 20:1. For at opnå en antiinflammatorisk virkning bør man tilstræbe et forhold på 2,5:1.

Konklusion

En lang række epidemiologiske undersøgelser viser, at et utilstrækkeligt indtag af omega-3-fedtsyrer fremmer udviklingen af autoimmune sygdomme. De foreliggende interventionsundersøgelser tyder også på, at indtagelse af omega-3 kan reducere inflammation i visse autoimmune sygdomme. Afgørende for behandlingens succes er en tilstrækkelig høj dosis på mindst 2 g omega-3 om dagen over en tilstrækkelig lang periode samt brugen af et præparat af høj kvalitet, der indeholder de marine omega-3-fedtsyrer EPA og DHA.

Volker Schmiedel, læge, er specialist i fysisk og rehabiliterende medicin og arbejder på ambulatoriet Paramed i Schweiz.

Hvis du har spørgsmål eller er interesseret i de originale studier, er du velkommen at sende en e-mail til info@norsan.dk. Vi glæder os at høre fra dig.